مقالات و مطالب حقوقی

حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار،بیمه و تأمین اجتماعی و مستشار شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری

مقالات و مطالب حقوقی

حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار،بیمه و تأمین اجتماعی و مستشار شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری

مقالات و مطالب حقوقی
حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار، بیمه و تأمین اجتماعی و رئیس شعبه ۱۹ تجدید نظر دیوان عدالت اداری در نظر دارند مطالب، مقالات حقوقی و یادداشت های خود را که در سمت های مختلف قضایی با آن مواجه بوده به عنوان راهکار عملی در اختیار دوستان و همکاران و هم وطنان خود قرار دهد.
دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
آخرین نظرات
۲۷ مرداد ۹۷ ، ۱۰:۰۷

آرای هیأت تخصصی

کلاسه پرونده:
هـ ع /91/908
موضوع:
ابطال بخشنامه شماره 2251/1000/18316 مورخ 21/6/90 تامین اجتماعی 
تاریخ رأی: 
دوشنبه 7 اردیبهشت 1394 
شماره دادنامه: 
8

بـسـمـه تـعـالـی 
دادنامه 8/7/94 92/ب/11 
* مــرجــع رسـیــدگــی : هیات تخصصی بیمه و تامین اجتماعی 
* شـاکــی : سازمان بازرسی کل کشور 
* طرف شکایت : سازمان تامین اجتماعی
« گردشکـار » 
* خلاصه دادخواست شاکی با ذکر دلیل مغایرت مصوبه با قانون یا شرع : 
به استحضار می رساند باتوجه به شکایت واصله بخشنامه شماره 2251/1000/18316 مورخ 21/6/90 سازمان تامین اجتماعی درکمیسیون تطبیق مصوبات دستگاههای اداری با قانون ، این سازمان مورد بررسی قرارگرفت که نتیجه به شرح زیر ( در اجرای تبصره (2) بند (د) ماده (2) قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور ) اعلام می شود . 
1- در مصوبه مذکور ( ابلاغی به کلیه ادارات کل استانی سازمان تامین اجتماعی ) مقرر شده است . در اجرای بند (103) قانون بودجه سال 1390 کل کشور و به منظور بهره مندی عیال دائم بیمه شده متوفی از مزایای مستمری بازماندگان در صورت ازدواج مجدد توجه کلیه واحدهای اجرایی را به نکات ذیل معطوف میدارد . همسران بیمه شدگان متوفی که از مستمری بازماندگان بهره مند میگردند چنانچه از فروردین لغایت اسفند 1390 مجدداً مبادرت به ازدواج نمایند کماکان مستمری خود را دریافت خواهند نمود . مشخص نیست که مدیر عامل صندوق تامین اجتماعی بر چه اساسی ازدواج همسران بیمه شدگان متوفی ( که از مستمری بازماندگان بهره مند می گردنند ) را از فروردین لغایت اسفند 1390 موجب برقراری مستمری بازماندگان دانسته است به عبارت دیگر این تاریخ چه ویژگی خاصی است که به آن تاکید شده است درحالیکه در قسمت اخیر بند ( 103) قانون بودجه سال 1390 کل کشور برقراری مستمری زنان بی سرپرست مقید به زمانی از جمله ( فروردین لغایت اسفند ماه 1390 ) نشده است . 
* خلاصه مدافعات مشتکی عنه : 
قانون تامین اجتماعی در فصل هشتم و در ماده 81 بازماندگان واجد شرایط متوفی که استحقاق دریافت مستمری خواهند داشت را تبیین نموده و در بند 1 ماده 81 قانون مزبور مقررداشته عیال دائم بیمه شده متوفی مادام که شوهر اختیار نکرده است، بنابراین شرط برخورداری زوجه دائم از مستمری بازماندگان عدم ازدواج مجدد ( دائم ) است . لذا در اجرای قانون مذکور به محض ازدواج همسر بیمه شده متوفی مستمری وی قطع می گردد . به موجب قانون الحاقی یک تبصره به بند 1 ماده 81 قانون تامین اجتماعی مصوب 21/6/74 یک تبصره به بند یک الحاق شده است . متن تبصره عبارت است از همسران بیمه شده متوفی که شوهر اختیار نموده اند ( عقد دائم) در صورت فوت شوهر دوم توسط تامین اجتماعی مجدداً به آنها مستمری پرداخت خواهد شد ، بنابراین با عنایت به تصریح بعمل آمده درتبصره یاد شده همسران بیمه شده متوفی که شوهر اختیار نموده اند ( عقد دائم ) به تبع آن مستمری آنها قطع میگردد . لذا درصورت فوت شوهر دوم با رعایت مقررات مربوطه می توانند از مستمری یاد شده برخوردار گردند . باتوجه به حکم صریح مقنن صرفاً در صورت فوت شوهر دوم همسران بیمه شدگان متوفی را مستحق دریافت مستمری شوهر اول خود دانسته است که این موضوع به موجب رأی وحدت رویه شماره 486 مورخ 28/7/87 هیات عمومی دیوان عدالت اداری مورد تایید قرار گرفته است . 
نـظـریـه تـهـیـه کـنـنـده گـزارش : 
نظر به اینکه در قانون بودجه سال 90 اعتبار لازم جهت پرداخت مستمری شوهر برای همسران بیمه شده متوفی پیش بینی شده بود که درصورت فوت شوهر و ازدواج مجدد و همسر متوفی مستمری آنها کماکان پرداخت خواهد شد و بخشنامه موصوف به همین منظور صادر گردیده و مخالف قانون نبوده لذا قابل طرح در هیات عمومی دیوان عدالت اداری بوده و قابل ابطال نیست . 
تهیه کننده گزارش : 
جهانبخش سامانلو 
موضوع در جلسه مورخ 10/6/94 هیأت تخصصی بیمه و تامین اجتماعی دیوان عدالت اداری مطرح ، نظریه هیأت به شرح آتی اعلام می گردد . 
* رأی هیات تخصصی بیمه ، تامین اجتماعی و کار * 
نظر به اینکه ، ابطال بخشنامه شماره 2251/1000/18316 مورخ 21/6/90 تامین اجتماعی مطابق با بند 103 قانون بودجه سال 90 کل کشور بوده و اعضاء محترم هیات تخصصی به اتفاق آراء آن را مطابق قانون دانسته و خارج از حدود اختیار نیز ندانسته اند و مستنداً بمراتب مذکور و بند ب ماده 84 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری قرار رد شکایت صادر و اعلام می گردد . رأی صادره ظرف بیست روز پس از اصدار از طرف رئیس محترم دیوان عدالت اداری و یا ده نفر از قضات محترم دیوان عدالت اداری قابل اعتراض و رسیدگی در هیات عمومی دیوان عدالت اداری است . 
نبی اله کرمی 
رئیس هیأت تخصصی بیمه ، کار و تامین اجتماعی 
دیوان عدالت اداری

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۲۷
نبی الله کرمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی