مقالات و مطالب حقوقی

حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار،بیمه و تأمین اجتماعی و مستشار شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری

مقالات و مطالب حقوقی

حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار،بیمه و تأمین اجتماعی و مستشار شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری

مقالات و مطالب حقوقی
حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار، بیمه و تأمین اجتماعی و رئیس شعبه ۱۹ تجدید نظر دیوان عدالت اداری در نظر دارند مطالب، مقالات حقوقی و یادداشت های خود را که در سمت های مختلف قضایی با آن مواجه بوده به عنوان راهکار عملی در اختیار دوستان و همکاران و هم وطنان خود قرار دهد.
دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
آخرین نظرات
۲۷ مرداد ۹۷ ، ۱۰:۰۹

آرای هیأت تخصصی

کلاسه پرونده
هـ ع/ 91/1213 
موضوع:
¬¬ ابطال بخش توجه 2 قسمت سوم دستور العمل شماره 2 مکانیزه به شماره 33899/5030 – 5/4/79 سازمان تامین اجتماعی
تاریخ رأی: 
سه شنبه 12 خرداد 1394 
شماره دادنامه: 
360

دادنامه : 360 تاریخ :19/10/94 
مرجع رسیدگی : هیات تخصصی بیمه ، کار و تامین اجتماعی 
شاکی: آقای محمد حسین سوری 
طرف شکایت : سازمان تامین اجتماعی 
گردشکار: 
شاکی آقای محمد حسین سوری در دادخواست تقدیمی متقاضی اجرای ماده 77 قانون تامین اجتماعی گردیده و اعلام داشت اینجانب با سابقه 30 سال پرداخت حق بیمه بازنشسته شده ام و سپس دعوت به کار شده ام و به مدت 6 -5 سال کار طاقت فرسا دچار تومور مغزی شده نتوانستم ادامه کار بدهم درخواست بازنشستگی نمودم اما متوجه شدم حقوق مستمری بنده نصف دریافتی همکارانم می باشد اعتراض کردم درجواب گفتند طبق دستور العمل شماره 2 مذکور مستمری شماره برقرار شد . در حالی که دستورالعمل صادره دارای اشکالات عدیده بوده وموجب تضییع حق اینجانب شد فی الواقع مستمری اینجانب باید از دیگر همکارانم بیشتر باشد زیرا بنده در همین پنجسال آخری که دعوت به کار شده ام حدود 60 میلیون از مزد خود را به عنوان حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کردم . انتظار دارم از تضییع حق اینجانب که به علت بیماری در شرائط بسیار سختی قرار دارم جلوگیری وممانعت نمائید . 
* خلاصه مدافعات مشتکی عنه : 
اداره مشتکی عنه در لایحه دفاعیه مورخ 30/4/92 مرقوم داشت . خواهان در تاریخ 5/4/82 با 30 سال سابقه خدمت و پرداخت حق بیمه با مستمری مبلغ 2553630 ریال بازنشسته شده : و پس از چـــــهار سال دریافت مستمری برای مدت قریب پنجسال مجدداً اشتغال به کار یافته است و با قطــع کار ثانوی خود مستمری ایــــشان به مبلغ 12761388 ریــال برقرار گردید . حقی از ایشان تضییع نشده و سازمان علیرغم مشکلات موجود در جهت همکاری این افراد مستمری قبل از اشتغال مجدد با افزایش سالیانه طبق ماده 96 قانون تامین اجتماعی در طول دوران بیمه پردازی و اشتغال مجدد بعد از بازنشستگی در حق ایشان منظور گردیده است و با اعمال مجموع سوابق پرداخت حق بیمه قبل و بعد از بازنشستگی و متوسط دستمزد آخرین دو سال پرداخت حق بیمه - بیمه اشتغال مجدد فرد با رعایت ماده 77 قانون تامین اجتماعی مجموع مستمری اولیه و ثانویه را سازمان به وی پرداخت نموده لذا حقی از ایشان تضییع نگردیده است بنا به مراتب فوق اعتراض خواهان ( در مورد بخش توجه 2 دستور العمل معترض عنه ) بلادلیل است رد شکایت مورد استدعاست . 
نـظـریـه تـهـیـه کـنـنـده گـزارش : 
مستفاد از ماده 77 سازمان تامین اجتماعی مستمری بازنشستگی کارگر می بایست بر اساس دو سال آخرین پرداخت حق بیمه باشد و اعتذار اداره مشتکی عنه در بند 5 لایحه دفاعیه که مرقوم داشته : « ... چنانچه محاسبه حقوق بازنشستگی وی بر اساس آخرین دو سال بیمه پردازی پس از اشتغال به کار مجدد با حقوق و دستمز جدید و بالاترین سنوات آخر و همچنین مجموع سنوات حق بیمه قبل و بعد از بازنشستگی صورت پذیرد تعداد زیادی از بازنشستگان خواستار اشتغال مجدد و افزایش تصاعدی مبلغ مستمری بازنشستگی براساس دستمزد جدید بوده و تأمین و جبران مالی ناشی از این امر برای صندوق های بازنشستگی میسر نخواهد بود» موجه نخواهد بود و فاقد مبنای قانونی است. لذا اعتراض آقای محمد حسین سوری موجه بوده و توجه 2 مندرج در قسمت سوم دستور العمل مورد نظر و استناد به مواد دیگری جز ماده 77 سازمان تامین اجتماعی خلاف قانون است نظر بر ابطال آن دارم . 
تهیه کننده گزارش : 
احمد متین 
به تاریخ 30/9/94 پرونده کلاسه هـ ع /1212 با ارجاع مجدد به هیات تخصصی تحت بررسی است در پرونده شاکی آقای محمد حسین سوری درخواست ابطال بخشی توجه 2 قسمت سوم دستور العمل شماره 2 مکانیزه به شماره 33899/5030 – 5/4/79 سازمان تامین اجتماعی نموده است و به شرح زیر اظهار نظر می شود . 
(( رأی هیات تخصصی بیمه ، کار و بازنشستگی )) 
نظر به اینکه دستورالعمل صادره مزبور مطابق ماده 77 قانون تامین اجتماعی صادر گردیده و در بند 15 ماده 2 قانون بازنشستگی بازنشسته تعریف شده است و باتوجه به توضیحات نماینده حقوقی طرف شکایت در جلسه مذکور اکثریت اعضاء ( بیش از 4/3) آن رأی به عدم ابطال مورد خواسته اعلام نموده اند . لذا مستنداً به مراتب فوق الذکر و بند بماده 84قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392 رأی به رد شکایت شاکی صادرو اعلام می کند ، رأی صادره ظرف مدت بیست روز از سوی ریاست محترم دیوان و یا توسط ده نفر از قضات محترم دیوان قابل اعتراض و رسیدگی در هیات عمومی می باشد ./ز 
نبی اله کرمی 
رئیس هیأت تخصصی بیمه ، کار و تامین اجتماعی 
دیوان عدالت اداری

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۲۷
نبی الله کرمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی