۲۷ شهریور ۹۷ ، ۱۷:۰۸
آرای هیأت تخصصی
کلاسه پرونده:
هـ ع/92/74
موضوع:
ابطال نامه شماره 4069884/52 مورخ 27/2/82 مدیر کل درآمد حق بیمه سازمان تامین اجتماعی
تاریخ رأی:
یکشنبه 27 تیر 1395
شماره دادنامه:
72
دادنامه : 72
مــرجــع رسـیــدگــی : هیات تخصصی بیمه ، کار و تامین اجتماعی
شـاکــی : اتحادیه شرکتهای تعاونی حمل و نقل بار
طرف شکایت : سازمان تامین اجتماعی کشور
گردشکـار
شاکی طی دادخواستی علیه سازمان خوانده اعلام داشته : مدیرکل درآمد حق بیمه سازمان تامین اجتماعی طی نامه شماره 4069884/52 مورخ 27/2/82 مقرر داشته: در خصوص حق بیمه قراردادهای حمل و نقل منعقده فی مابین اعضای اتحادیه مذکور و واگذار کنندگان کار ارسال می گردد. دستور فرمائید حق بیمه قراردادهای مذکور برابر دستورالعمل شماره 3017-26/3/78 مأخذ 4% به اضافه 36/7 به عنوان بیمه بیکاری محاسبه و وصول گردد.
شاکی اضافه نموده بر اساس دستورالعمل مورد اشاره سازمان خوانده بر مبنای 27% حق بیمه دریافت می نماید و اجبار رانندگان کشور به پرداخت حق بیمه مجدد با توجه به مفاد ماده واحده قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری موجب اجحاف در حق شرکتهای تعاونی حمل و نقل بار و مسافر و رانندگان بوده و برخلاف قانون است و تقاضای ابطال نامه مورد شکایت و استرداد اضافه وجه دریافتی را داریم.
لازم به توضیح است شاکی قبلاً دادخواستی علیه خوانده به خواسته ابطال دستورالعمل 3017- 26/3/78 تقدیم دیوان نموده که ریاست محترم وقت دیوان طی دادنامه شماره 1004 – 11/12/92 با استدلال اینکه دستورالعمل مورد نظر به موجب اجرای قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری مصوب 18/2/79 ملغی الاثر گردیده لذا قرار رد شکایت صادر نموده است .
* خلاصه مدافعات مشتکی عنه :
سازمان خوانده طی لایحه دفاعیه اعلام داشته : نامه شماره 4079884/52 مورخ 27/2/82 اداره کل درآمد یک نامه اداری بوده و ناظر به مورد خاص می باشد و از مصادیق احصاء شده در بند یک ماده 12 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری نمی باشد .
سازمان تامین اجتماعی طبق مصوبه مورخ 24/1/70 و اختیارات ماده 41 قانون تامین اجتماعی ، شورایعالی تامین اجتماعی حق بیمه های قراردادهای حمل و نقل به مأخذ 7% به انضمام بیمه بیکاری متعلقه محاسبه و اخذ خواهد نمود.
بعد از تصویب ماده واحده قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری مصوب 18/2/79 و اجرائی شدن مقرره فوق الذکر به شرح زیر اقدام به محاسبه و وصول حق بیمه نمود. بر اساس مقررات فوق الذکر چنانچه رانندگان در استخدام شرکت های حمل و نقل بار و مسافر باشند و خودرو آنها در مالکیت اشخاص حقیقی یا حقوقی طرف قرارداد باشد بر اساس مصوبه مورخ 24/1/70 شورایعالی تامین اجتماعی ، حق بیمه با ضریب 7% محاسبه و وصول می گردد و چنانچه رانندگان مستخدم شرکت نبوده و از نیروهای شرکت نباشند ، تمام یا قسمتی از قرارداد توسط این قبیل رانندگان انجام گیرد . به دلیل پوشش اجباری بیمه رانندگان حق بیمه مربوطه تقلیل یافته و به مأخذ 4% محاسبه و وصول خواهد شد .در خاتمه تقاضای رد شکایت شاکی نموده است .
نـظـریـه تـهـیـه کـنـنـده گـزارش :
با توجه به موارد زیر نامه شماره 4069884/52 – 27/2/82 اداره کل درآمد سازمان که طی آن دستورالعمل شماره 3017/52 – 26/3/78 سازمان تامین اجتماعی منسوخ شده را ملاک اخذ حق بیمه رانندگان حمل بار و مسافر قرار داده است ، قابل ابطال می باشد .
1- با تصویب ماده واحده قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری ، دستورالعمل شماره 3017/52 – 26/3/78 در رابطه با اخذ حق بیمه از شرکتهای حمل بار و مسافر موضوع قرارداد حمل و نقل بار و مسافر نسخ شده است .
2- طبق بندهای 4 و 16 دستورالعمل اجرائی قانون و آئین نامه بیمه اجتماعی رانندگان حمل بار و مسافر بین شهری به شماره یک مشترک مورخ 27/6/1380 صادره از جانب سازمان خوانده دریافت حق بیمه از طریق بارنامه و صورت وضعیت مسافر از سوی شرکتهای مربوطه متوقف وکلیه بخشنامه ها و دستورات اداری که در اجرای طرح بیمه رانندگان حمل بار و مسافر صادر شده است لغو گردیده است .
3- طبق دادنامه شماره 1004- 11/12/92 صادره توسط رئیس محترم سابق دیوان عدالت اداری دستورالعمل شماره 3017/52 – 26/3/78 ملغی الاثر اعلام گردیده است .
4- نظر به اینکه ماده واحده قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری مقرر داشته از تاریخ تصویب این قانون کلیه رانندگان وسایط حمل و نقل بار و مسافر بین شهری مکلفند حق بیمه مقرر را رأساً بر مبنای درآمدی که همه ساله طبق ماده 35 قانون مرقوم تعیین می گردد ، پرداخت نمایند .
از مقرره فوق چنین استنباط می گردد :
اولاً: با لفظ کلیه رانندگان ... مقرره مذکور اطلاق داشته و شامل تمام رانندگان می شود هیچ قید و استثنای ندارد.
ثانیاً :حق بیمه بایستی رأساً توسط رانندگان به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود .
ثالثاً : معیار تعیین حق بیمه بر اساس ماده 35 قانون تامین اجتماعی تعیین می شود نه بر اساس ماده 41 قانون مرقوم و مصوبه مورخ 24/1/70 شورایعالی تامین اجتماعی.
رابعاً: کلیه قوانین و مصوبات و دستورالعمل ها و بخشنامه و نامه اداری مغایر با قانون فوق الذکر لغو و بلااثر است . در نتیجه باتوجه به مطالب فوق الذکر دفاعیات سازمان خوانده بلاوجه بوده و نامه شماره 4069884/52 – 27/2/82 که دستورالعمل منسوخ شده شماره 3017/52 مورخ 26/3/78 ملاک عمل اخذ حق بیمه قرار داده است مغایر قانون بوده قابل طرح در هیات عمومی و قابل ابطال می باشد .
تهیه کننده گزارش :
چاوشی
موضوع در جلسه مورخ 8/3/95 هیأت تخصصی بیمه ،کار و تأمین اجتماعی دیوان عدالت اداری مطرح، نظریه هیأت به شرح آتی اعلام می گردد.
« رأی هیأت تخصصی»
اکثریت اعضاء هیات معتقد بودند نامه شماره 4069884/52 – 27/2/82 مدیرکل درآمد ، مغایر قانون نبوده و شکایت شاکی قابل رد است و به شرح زیر مبادرت به انشاء رأی می گردد .
در خصوص شکایت اتحادیه شرکتهای تعاونی حمل و نقل بار و مسافر استان گلستان علیه سازمان تامین اجتماعی مبنی بر ابطال نامه شماره 4069884/52 – 27/2/82 مدیر کل درآمد سازمان با توجه به اینکه نامه مورد شکایت مغایرتی با قوانین موضوعه ندارد به استناد بند ب ماده 84 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری رأی به رد شکایت صادر و اعلام می گردد. رأی صادره ظرف بیست روز از تاریخ صدور از سوی رئیس دیوان و یا ده نفر از قضات دیوان عدالت اداری قابل اعتراض است. / ز
نبی اله کرمی
رئیس هیأت تخصصی بیمه، کار و تامین اجتماعی
دیوان عدالت اداری
۹۷/۰۶/۲۷