مقالات و مطالب حقوقی

حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار،بیمه و تأمین اجتماعی و مستشار شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری

مقالات و مطالب حقوقی

حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار،بیمه و تأمین اجتماعی و مستشار شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری

مقالات و مطالب حقوقی
حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار، بیمه و تأمین اجتماعی و رئیس شعبه ۱۹ تجدید نظر دیوان عدالت اداری در نظر دارند مطالب، مقالات حقوقی و یادداشت های خود را که در سمت های مختلف قضایی با آن مواجه بوده به عنوان راهکار عملی در اختیار دوستان و همکاران و هم وطنان خود قرار دهد.
دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
آخرین نظرات
۲۶ مرداد ۹۷ ، ۱۳:۰۵

آرای هیأت تخصصی

کلاسه پرونده:
هـ ع/ 94/752
موضوع:
¬¬ ابطال دستور اداری در خصوص نحوه حضور نمایندگان کارگران در هیاتهای بدوی تشخیص مطالبات به شماره 13361/93/1000 – 28/12/93
تاریخ رأی: 
شنبه 1 فروردین 1394 
شماره دادنامه: 
395

دادنامه 395 تاریخ صدور : 9/12/94 
مرجع رسیدگی : هیات تخصصی بیمه ، کار و تامین اجتماعی 
شاکی: احسان امین فر 
طرف شکایت : سازمان تامین اجتماعی 
گردشکار: 
هیات بدوی تشخیص مطالبات مطابق ماده 43 قانون تامین اجتماعی می باشد که اعضاء و نحوه تعیین آنها را مشخص کرده است . این دستور العمل خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات مدیر عامل سازمان می باشد و نیز مطابق ماده 136 قانون کار ، انتخاب نمایندگان کارگران به ترتیبی است که در این ماده ذکر شده است و از نوع وجوب تخییری نیست که بتوان از میان اشخاص مندرج در آن یکی را انتخاب نمود و در ماده 11آئین نامه نحوه تشکیل ، حدود و وظایف و اختیارات و عملکرد کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان و کانون عالی هماهنگی شوراهای اسلامی کار مصوب 30/3/72 هیات دولت صراحتاً از اختیارات و تکالیف کانون های هماهنگی شوراهای اسلامی می باشد و این دستور العمل مانع حضور نمایندگان واقعی کارگران در هیاتهای مربوطه شده است . 
*خلاصه مدافعات مشتکی عنه : 
مطابق ماده 45 قانون تامین اجتماعی نحوه تسلیم اعتراض و درخواست تجدیدنظر و تشکیل جلسات هیاتها و ترتیب رسیدگی و صدور رأی و ابلاغ به موجب آئین نامه خواهد بود که به پیشنهاد هیات مدیره سازمان به تصویب شورای عالی سازمان خواهد رسید . آیین نامه مربوط در 24/5/72 تصویب گردید و بر اساس ماده 37 آیین نامه آن ترکیب هیاتهای بدوی و تجدید نظر تشخیص مطالبات مطابق مواد 43 و 44 قانون تامین اجتماعی خواهد بود . 
براساس ماده 43 قانون مزبور اعضای هیات های بدوی مشخص شده که در بند 4 آن آمده است در تبصره یک ماده 136 قانون کار آمده است آیین نامه اجرایی آن با پیشنهاد شورای عالی کار به تصویب هیات وزیران خواهد رسید . 
تبصره 2 - درصورتی که تشکل های عالی کارگری و کارفرمایی موضوع این فصل ایجاد نشده باشد وزیر کار می تواند نسبت به انتخاب نمایندگان مزبور در مجامع شوراها و هیات های عالی اقدام نماید . 
با عنایت به اینکه پرونده های مطروحه در هیات های بدوی تخلف است و از کارخانجات پیمانکاران و یا کارگاههای صنوف تولیدی و خدماتی .... که مقرر گردید نماینده کارگران کارگاهها مشمول قانون تامین اجتماعی در هیات های بدوی با توجه به تفاوت پرونده های مطروحه حسب مورد توسط کانون عالی شوراهای اسلامی کار ، کانون عالی انجمن صنفی کارگران و یا مجمع نمایندگان کارگران انتخاب و به هیات مزبور معرفی گردند و در واقع دستورالعمل در راستای خواسته شاکی است . 
*نظریه تهیه کننده گزارش : 
باعنایت به اینکه مطابق بند 4 ماده 43 قانون تامین اجتماعی و ماده 136 قانون کار و آیین نامه اجـرایی آن می باشد و حسب مورد در قانون تصریح شده است نظر به رد شکایت دارم . 
تهیه کننده گزارش : 
محمد آشورلو 
موضوع در جلسه مورخ 1/12/94 هیأت تخصصی کار ، بیمه و تامین اجتماعی دیوان عدالت اداری مطرح، نظریه هیأت به شرح آتی اعلام می گردد . 
* رأی هیات تخصصی کار ، بیمه و تامین اجتماعی * 
نظر به اینکه دستور العمل نحوه حضور نمایندگان کارگران در هیات های بدوی تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی به شماره 13361/93/1000 مورخه 28/12/93 مطابق بند 4 ماده 43 قانون تامین اجتماعی مصوب 1354 و ماده 136 و تبصره یک آن از قانون کار مصوب 1369 بوده که مقرر نموده است « حسب مورد » علیهذا به استناد مراتب فوق الذکر اعضاء حاضر در جلسه هیات تخصصی به اتفاق آراء نظر به عدم ابطال دستور اداری مورد خواسته را اعلام نمودند و نیز مستنداً به بند ب ماده 84 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392 رأی به رد شکایت صادرو اعلام می کند ، رأی صادره از تاریخ صدور ظرف مدت بیست روز از طرف رئیس دیوان و یا ده نفر از قضات دیوان عدالت قابل اعتراض و رسیدگی در هیات عمومی دیوان عدالت اداری می باشد ./ز 
نبی اله کرمی 
رئیس هیأت تخصصی بیمه ، کار و تامین اجتماعی 
دیوان عدالت اداری

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۲۶
نبی الله کرمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی