مقالات و مطالب حقوقی

حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار،بیمه و تأمین اجتماعی و مستشار شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری

مقالات و مطالب حقوقی

حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار،بیمه و تأمین اجتماعی و مستشار شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری

مقالات و مطالب حقوقی
حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار، بیمه و تأمین اجتماعی و رئیس شعبه ۱۹ تجدید نظر دیوان عدالت اداری در نظر دارند مطالب، مقالات حقوقی و یادداشت های خود را که در سمت های مختلف قضایی با آن مواجه بوده به عنوان راهکار عملی در اختیار دوستان و همکاران و هم وطنان خود قرار دهد.
دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
آخرین نظرات


همایش سالانه کارشناسان روابط کار استان تهران با رویکرد بررسی آراء وحدت رویه و سامانه جامع روابط کار با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر کرمی ریاست هیئت تخصصی کار وتامین اجتماعی دیوان عدالت اداری،مهندس احمد مشیریان معاون روابط کار وزارت تعاون , کار و رفاه اجتماعی ، دکتر ظریفی آزاد مدیرکل روابط کار وجبران خدمت وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، مهندس حاتم شاکرمی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران ، خانم مهندس رضایی معاونت روابط کار اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان تهران و همچنین کارشناسان روابط کار و حوزه های تشخیص و حل اختلاف استان تهران روز شنبه مورخ 97/4/30 در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش برگزار شد.



به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان تهران در این همایش احمد مشیریان معاون روابط کار وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اهمیت بررسی دقیق پرونده ها در هیئت های تشخیص و  حل اختلاف گفت چناچه پرونده های شکایتی در ابتدا به درستی تنظیم شوند، مراحل بعدی رسیدگی با کمترین مشکلات مواجه خواهد شد.
وی افزود وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در همین راستا با ایجاد پایگاه الکترونیک تشکیل پرونده ها از طریق پیشخوان دولت  سعی نموده تا مشکلات بعدی را هموار سازد .
مهندس مشیریان مهمترین ویژگی های این سامانه را ثبت الکترونیکی شکایات کارگران ، بدون مراجعه حضوری دانسته و یادآور شدند در قالب این سامانه کارفرمایان ملزم به بارگذاری قراردادهای کار هستند ،که امکان رصد و پایش وضعیت قردادهای موقت و سفید امضاء را فراهم می سازد.
معاون روابط کار وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در خاتمه گفتند : این طرح به صورت پایلوت در تهران اجرایی خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر کرمی رئیس هیئت تخصصی کار وتامین اجتماعی دیوان عدالت اداری در خصوص آراء مرتبط با کار و مسائل مرتبط با اجرای قانون کار وموارد ارجاعی از پرونده های روابط کار  به دیوان عدالت اداری مطالبی را در این همایش جهت آگاهی ،آموزش و بهبود کیفیت آرا در مراجع حل اختلاف برای اعضای مراجع تشخیص ، حل اختلاف و تشکلات کارگری وکارفرمایی استان تشریح نمودند .
وی در ادامه هیاتهای حل اختلاف را هیئت های شبه قضایی عنوان نمود و گفتند : قضات ما پاسخگوی بسیاری از شبهات هیئت های رسیدگی خواهند بود.
حجت الاسلام کرمی خاطرنشان کردند: با وجود اینکه بار سنگین مسوولیت روابط کارگر و کارفرما بر عهده وزارت کار است، کارفرما تلاش می‌کند تا اختلاف میان خود و کارگران را تا آنجا که می تواند حل کند و این اختلافات به هیات های حل اختلاف کار و تشخیص نرسد.
مهندس شاکرمی مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان تهران با اشاره به ظرفیتهای محدود در رسیدگی به پرونده های شکایتی در ادارات تابعه ، گفتند: امروز بایستی بسیاری از این ظرفیتها اصلاح و به روز گردد. چرا که با توجه به شرایط موجود ساختار سنتی ادارت تابعه پاسخگوی این حجم از مراجعات نخواهد بود.
وی یکی از اهداف اصلی سازمان را جلب رضایت مراجعین عنوان نموده و گفتند این مهم امروز دست یافتنی نیست مگر با استفاده از تکنولوژی های مدرن.
ایشان تاکید کردند ، ما به عنوان کارگزاران نظام وظایف مهمی بر عهده داریم چرا که عملکرد ما تاثیر مستقیمی بر رضایت و عدم رضایت از نظام خواهد داشت ، پس بایستی در اجرای هر چه دقیق تر قوانین کوشا باشیم.
مهندس شاکرمی در ادامه سخنانش هدف دولت الکترونیک را سرعت ، دقت ، بالا بردن کیفیت و سلامت هر چه بیشتر کار عنوان نموده و گفتند پس از اجرایی شدن این طرح حجم مراجعین به ادارات تابعه به شدت کاهش خواهد یافت  و سرعت رسیدگی به شدت بالا خواهد رفت.
در ادامه این همایش دکتر ظریفی آزاد  مدیرکل روابط کار وجبران خدمت وزارت تعاون  ، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اهداف دولت و وزارت تعاون ، کار ور فاه اجتماعی در تحقق اجرای دولت الکترونیک گفتند : اجرای این مدل از 2 سال پیش کلید خورد که با کمک شرکتهای بزرگ نرم افزاری سامانه جامع روابط کار با در برگیری حوزه های مختلف طراحی و امروز در مرحله اجرایی قرار دارد.
سامانه ثبت قراردادهای کار که به عنوان هسته اصلی سامانه جامع روابط کار محسوب می‌شود، قرار است، موجبات مدیریت و نظارت بر تنظیم روابط کار، تعیین و بازتعریف مقررات کار حاکم بر جامعه کار را فراهم کند.
ایشان با تاکید به اهمیت شفاف سازی در حوزه روابط کار گفت : این نرم افزار علاوه بر جمع آوری بانک اطلاعات کلی و جامعی از پرونده های مراجعین ، مراحل کلی اجرایی را به صورت شفاف و قابل مشاهده در اختیار ارباب رجوع قرار می دهد.
ایشان یاد آور شد قبل از اجرای این طرح کارشناسان این حوزه به خوبی آموزش خواهند دیدتا پس از ثبت پرونده در سامانه مراحل بعدی به دقت عملیاتی گردد.
علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره مزایای این سامانه گفت: همانگونه که بارها توضیح داده شده مدت هاست پیگیر اجرای تبصره ماده 10قانونکار در مورد الزام کارفرمایان به ثبت قراردادها در ادارات کار به عنوان عامل بازدارنده قراردادهای سفید امضا بوده ایم که اولین کارکرد مورد انتظار ما اجرای این تبصره مهم ماده 10 قانون کار است. البته این سامانه می تواند مزایای دیگری از قبیل کاهش هزینه ها وصرفه جویی در وقت را برای افراد ذینفع در پی داشته باشد.
خدایی ادامه داد: همچنین در اجرای تبصره 1 ماده 7 قانون کار (تعیین سقف مدت برای قرارداد در کارهای غیر مستمر) این سامانه وسیله ای برای ثبت قراردادها و کنترل آنها خواهد بود و مهمترین کارکرد آن می تواند برای اولین بار در کشور مرجع آماری دقیقی از وضعیت بازار کار ،قراردادها، و... داشت.
وی بیان کرد: باتوجه به اینکه این سامانه در ابتدا به صورت پایلوت در استان تهران وچند استان دیگر اجرا خواهد شد انتظار می رود فعالین کارگری با دقت نسبت به کنترل ورصد مشکلات آن و انعکاس آنها اقدام کنند تا اصلاحات لازم صورت پذیرد. در آینده این سامانه در کلیه موارد روابط کار و تعاون و... خدمات خود را ارائه خواهد داد.
نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به حمایت و استقبال کارگران از اجرایی نمودن این طرح گفت: باتوجه به اینکه انتظار می رود اجرای موفقیت آمیز این طرح مشکلاتی را از کارگران در حوزه روابط کار حل کند ،‌امیدواریم مسئولین  حوزه روابط کار وزارت کار در ادامه نیز با دقت تمام واستفاده از نظرات شرکای اجتماعی در اجرای بی نقص آن اهتمام ورزند.
مرتضی رجبی، قائم‌مقام دبیرکل کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران در این  همایش با اشاره به حسن های اجرایی شدن این طرح گفت : سالهای سال است از نبود آمار و اطلاعات  رنج می بردیم بنابر این  یکی از حسن های این سامانه دسترسی به آمار و اطلاعات است وی حسن بعدی را اجرای پایلوت آن در تهران عنوان کرد و گفت بسیاری از صنایع در تهران مستقر هستند فلذا پس از اجرایی شدن این طرح در تهران بسیاری از مشکلات آن برطرف خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه هر تغییری مقاومتهایی را در پیش رو دارد یاد آور شد این سامانه امکان بررسی سه جانبه را بیشتر خواهد نمود.
خانم مهندس رضایی مدیر روابط کار  اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان تهران ، دیگر سخنران این همایش با اشاره به اهمیت و حساسیت صنایع تولیدی در کشور گفت : امروز به جای انباشت سرمایه را به طرف سرمایه گذاری در صنایع مختلف هدایت کرد تا چرخ صنعت تولید داخلی با سرعت هر چه بیشتر کار کند و تولید داخلی افزایش یابد.در این صورت بسیاری از مشکلات اشتغال و هم چنین روابط کار حل خواهد شد.
مدیریت روابط کار اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان تهران گفت چناچه کوشش کافی برای حل و فصل اختلافات در همان مراحل اولیه به صورت توافق و سازش معمول گردد ، با کاهش حجم شکایات ، متوسط زمان رسیدگی هم کاهش پیدا می کند و امکان رسیدگی بهتر به پرونده ها فراهم می گردد. پرونده های ارجایی به مراجع در همان ابتدای امر به صورت سازشی حل گردد بسیاری از مشکلات در مراحل بعدی حل خواهد شد .
وی افزود در جلسات هیئت ها بایستی موارد قانونی به طرفین اعلام شود تا در جریان حدود قانونی بودن خواسته های خود قرار گیرند در این صورت پس از صدور رای موارد اعتراضی و عدم رضایت کاهش پیدا می کند  ، تا پس از تصمیم درست از افزایش زمان رسیدگی و عدم رضایت ارباب رجوع کاسته شود.
در پایان همایش از کارشناسان برتر هیئت های تشخیص و حل و اختلاف کار استان تهران تجلیل بعمل آمد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۲۶
نبی الله کرمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی