مقالات و مطالب حقوقی

حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار،بیمه و تأمین اجتماعی و مستشار شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری

مقالات و مطالب حقوقی

حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار،بیمه و تأمین اجتماعی و مستشار شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری

مقالات و مطالب حقوقی
حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار، بیمه و تأمین اجتماعی و رئیس شعبه ۱۹ تجدید نظر دیوان عدالت اداری در نظر دارند مطالب، مقالات حقوقی و یادداشت های خود را که در سمت های مختلف قضایی با آن مواجه بوده به عنوان راهکار عملی در اختیار دوستان و همکاران و هم وطنان خود قرار دهد.
دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
آخرین نظرات
۲۷ مرداد ۹۷ ، ۱۰:۰۰

آرای هیأت تخصصی

کلاسه پرونده:
هـ ع/93/607
موضوع:
ابطال بخشنامه شماره 49 و 3/49 سازمان تامین اجتماعی
تاریخ رأی: 
پنج‌شنبه 7 خرداد 1394 
شماره دادنامه: 
347

شماره دادنامه : 347 تاریخ صدور : 13/10/94 
* مــرجــع رسـیــدگــی : هیات تخصصی بیمه کار و تامین اجتماعی 
*شاکی : آقای محمدرضا هیبتی 
*طرف شکایت : اداره کل سازمان تامین اجتماعی 
گردشکار: 
شاکی مقرر کرده است که دارای 5/24 سال سابقه پرداخت حق بیمه است که از 13 سال سخت و زیان آور فقط 5/6 سال آن در مشاغل سخت وزیان آور درنظر گرفته اند و جمعاً با در نظر گرفتن سوابق ارفاقی دارای 31 سال سابقه بیمه و با 50 سال سن می باشم . در تاریخ 9/6/92 به شعبه 7 تهران مراجعه و درخواست بازنشستگی دادم ولی به استناد بخشنامه های مورد درخواست و برخلاف بند 2 و تبصره 2 ماده 76 قانون تامین اجتماعی قبول نکردند حال تقاضای ابطال بخشنامه های مزبور را دارم . 
* خلاصه مدافعات مشتکی عنه : 
واحد مذکور به استناد بخشنامه های معترض اعلام داشته که وی مشمول قانون کارگران ساختمانی است و لذا برقراری مستمری وی امکان پذیر نمی باشد . درخصوص کارگران ساختمانی طبق ماده 10 قانون بیمه های تامین اجتماعی کارگران ساختمان مصوب 9/8/86 با دارا بودن یکی از شرایط زیر می توانند درخواست بازنشستگی نمایند . 
1- داشتن حداقل سابقه مقرر در قانون تامین اجتماعی و شصت سال تمام سن 
2- داشتن سی و پنج سال کامل سابقه پرداخت حق بیمه 
در قانون بیمه اجباری کارگران ساختمانی مصوب 21/8/52 صرفاً حادثه ناشی از کارگران پیش بینی شده بود و جهت حمایت کامل از کارگران ساختمانی ، بازنشستگی آنها را با شرایط فوق الذکر داشت و بخشنامه های معترض عنه درخصوص بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور بوده و مشارالیه می بایست ضمن استفاده از سنوات ارفاقی مشاغل سخت و زیان آور شرایط مقرر در ماده 10 قانون بیمه تامین اجتماعی کارگران ساختمان مصوب 9/8/86 را نیز دارا باشد ایشان تا پایان خرداد 93 دارای 25 سال و 5 ماه سابقه پرداخت حق بیمه که مدت 3242 روز آن در مشاغل سخت و زیان آور می باشد معادل 4 سال و 5 ماه سنوات ارفاقی تعلق میگیرد و 35 سال سابقه کامل پرداخت بیمه را ندارد . 
نـظـریـه استدلالی تـهـیـه کـنـنـده گـزارش : 
نظر به اینکه ، نامبرده از بیمه شدگان کارگران ساختمانی بوده و بخشنامه های مورد اعتراض مربوط به مشاغل سخت و زیان آور است ومنطبق با ماده 76 و تبصره 2 آن از قانون تامین اجتماعی است و خلاف قانون نمی باشد و نظر به حکم رد شکایت وی را دارم و موردی بودن می بایست در شعبه رسیدگی شود . 

تهیه کننده گزارش : 
محمد آشورلو 
* اعـضـاء هـیـأت بـه اتـفـاق آراء عـقـیـده دارنـد : 
در خصوص ابطال بخشنامه 49و3/49 سازمان تامین اجتماعی که در جلسه 26/8/94 در هیات تخصصی با حضور اکثریت اعضاء مطرح گردید و بشرح ذیل مبادرت به صدور رأی می گردد. 
* رأی هیات تخصصی * 
نظر به اینکه شاکی جزء کارگران ساختمان است و مطابق ماده 10 قانون بیمه های تأمین اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب 9/8/86 با دارا بودن یکی از شرایط زیر می توانند درخواست بازنشستگی نمایند : 
1- دارا بودن حداقل سابقه مقرر در قانون تأمین اجتماعی و شصت سال سن 
2- داشتن سی و پنج سال کامل سابقه پرداخت حق بیمه ، و بخشنامه های مورد اعتراض در خصوص بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور است و منطبق با ماده 76 و تبصره 2 آن از قانون تأمین اجتماعی است و اعضاء هیأت به اتفاق آراء و با عنایت به مراتب فوق الذکر خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات ندانسته و قابل ابطال ندانستند و مستنداً به بند 2 ماده 84 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری رأی به رد شکایت شاکی صادر و ا علام می نمایند. رأی صادره ظرف بیست روز پس از صدور از طرف رئیس کل دیوان و یا ده نفر از قضات دیوان قابل اعتراض و رسیدگی در هیات عمومی دیوان عدالت اداری می باشد ./ز 
نبی اله کرمی 
رئیس هیأت تخصصی بیمه ، کار و تامین اجتماعی 
دیوان عدالت اداری 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۲۷
نبی الله کرمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی