مقالات و مطالب حقوقی

حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار،بیمه و تأمین اجتماعی و مستشار شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری

مقالات و مطالب حقوقی

حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار،بیمه و تأمین اجتماعی و مستشار شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری

مقالات و مطالب حقوقی
حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار، بیمه و تأمین اجتماعی و رئیس شعبه ۱۹ تجدید نظر دیوان عدالت اداری در نظر دارند مطالب، مقالات حقوقی و یادداشت های خود را که در سمت های مختلف قضایی با آن مواجه بوده به عنوان راهکار عملی در اختیار دوستان و همکاران و هم وطنان خود قرار دهد.
دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
آخرین نظرات
۲۷ شهریور ۹۷ ، ۱۷:۰۸

آرای هیأت تخصصی

کلاسه پرونده:
هـ ع/92/74 
موضوع:
ابطال نامه شماره 4069884/52 مورخ 27/2/82 مدیر کل درآمد حق بیمه سازمان تامین اجتماعی
تاریخ رأی: 
یکشنبه 27 تیر 1395 
شماره دادنامه: 
72

دادنامه : 72 
مــرجــع رسـیــدگــی : هیات تخصصی بیمه ، کار و تامین اجتماعی 
شـاکــی : اتحادیه شرکتهای تعاونی حمل و نقل بار 
طرف شکایت : سازمان تامین اجتماعی کشور 
گردشکـار 
شاکی طی دادخواستی علیه سازمان خوانده اعلام داشته : مدیرکل درآمد حق بیمه سازمان تامین اجتماعی طی نامه شماره 4069884/52 مورخ 27/2/82 مقرر داشته: در خصوص حق بیمه قراردادهای حمل و نقل منعقده فی مابین اعضای اتحادیه مذکور و واگذار کنندگان کار ارسال می گردد. دستور فرمائید حق بیمه قراردادهای مذکور برابر دستورالعمل شماره 3017-26/3/78 مأخذ 4% به اضافه 36/7 به عنوان بیمه بیکاری محاسبه و وصول گردد. 
شاکی اضافه نموده بر اساس دستورالعمل مورد اشاره سازمان خوانده بر مبنای 27% حق بیمه دریافت می نماید و اجبار رانندگان کشور به پرداخت حق بیمه مجدد با توجه به مفاد ماده واحده قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری موجب اجحاف در حق شرکتهای تعاونی حمل و نقل بار و مسافر و رانندگان بوده و برخلاف قانون است و تقاضای ابطال نامه مورد شکایت و استرداد اضافه وجه دریافتی را داریم. 
لازم به توضیح است شاکی قبلاً دادخواستی علیه خوانده به خواسته ابطال دستورالعمل 3017- 26/3/78 تقدیم دیوان نموده که ریاست محترم وقت دیوان طی دادنامه شماره 1004 – 11/12/92 با استدلال اینکه دستورالعمل مورد نظر به موجب اجرای قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری مصوب 18/2/79 ملغی الاثر گردیده لذا قرار رد شکایت صادر نموده است . 
* خلاصه مدافعات مشتکی عنه : 
سازمان خوانده طی لایحه دفاعیه اعلام داشته : نامه شماره 4079884/52 مورخ 27/2/82 اداره کل درآمد یک نامه اداری بوده و ناظر به مورد خاص می باشد و از مصادیق احصاء شده در بند یک ماده 12 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری نمی باشد . 
سازمان تامین اجتماعی طبق مصوبه مورخ 24/1/70 و اختیارات ماده 41 قانون تامین اجتماعی ، شورایعالی تامین اجتماعی حق بیمه های قراردادهای حمل و نقل به مأخذ 7% به انضمام بیمه بیکاری متعلقه محاسبه و اخذ خواهد نمود. 
بعد از تصویب ماده واحده قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری مصوب 18/2/79 و اجرائی شدن مقرره فوق الذکر به شرح زیر اقدام به محاسبه و وصول حق بیمه نمود. بر اساس مقررات فوق الذکر چنانچه رانندگان در استخدام شرکت های حمل و نقل بار و مسافر باشند و خودرو آنها در مالکیت اشخاص حقیقی یا حقوقی طرف قرارداد باشد بر اساس مصوبه مورخ 24/1/70 شورایعالی تامین اجتماعی ، حق بیمه با ضریب 7% محاسبه و وصول می گردد و چنانچه رانندگان مستخدم شرکت نبوده و از نیروهای شرکت نباشند ، تمام یا قسمتی از قرارداد توسط این قبیل رانندگان انجام گیرد . به دلیل پوشش اجباری بیمه رانندگان حق بیمه مربوطه تقلیل یافته و به مأخذ 4% محاسبه و وصول خواهد شد .در خاتمه تقاضای رد شکایت شاکی نموده است . 
نـظـریـه تـهـیـه کـنـنـده گـزارش : 
با توجه به موارد زیر نامه شماره 4069884/52 – 27/2/82 اداره کل درآمد سازمان که طی آن دستورالعمل شماره 3017/52 – 26/3/78 سازمان تامین اجتماعی منسوخ شده را ملاک اخذ حق بیمه رانندگان حمل بار و مسافر قرار داده است ، قابل ابطال می باشد . 
1- با تصویب ماده واحده قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری ، دستورالعمل شماره 3017/52 – 26/3/78 در رابطه با اخذ حق بیمه از شرکتهای حمل بار و مسافر موضوع قرارداد حمل و نقل بار و مسافر نسخ شده است . 
2- طبق بندهای 4 و 16 دستورالعمل اجرائی قانون و آئین نامه بیمه اجتماعی رانندگان حمل بار و مسافر بین شهری به شماره یک مشترک مورخ 27/6/1380 صادره از جانب سازمان خوانده دریافت حق بیمه از طریق بارنامه و صورت وضعیت مسافر از سوی شرکتهای مربوطه متوقف وکلیه بخشنامه ها و دستورات اداری که در اجرای طرح بیمه رانندگان حمل بار و مسافر صادر شده است لغو گردیده است . 
3- طبق دادنامه شماره 1004- 11/12/92 صادره توسط رئیس محترم سابق دیوان عدالت اداری دستورالعمل شماره 3017/52 – 26/3/78 ملغی الاثر اعلام گردیده است . 
4- نظر به اینکه ماده واحده قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری مقرر داشته از تاریخ تصویب این قانون کلیه رانندگان وسایط حمل و نقل بار و مسافر بین شهری مکلفند حق بیمه مقرر را رأساً بر مبنای درآمدی که همه ساله طبق ماده 35 قانون مرقوم تعیین می گردد ، پرداخت نمایند . 
از مقرره فوق چنین استنباط می گردد : 
اولاً: با لفظ کلیه رانندگان ... مقرره مذکور اطلاق داشته و شامل تمام رانندگان می شود هیچ قید و استثنای ندارد. 
ثانیاً :حق بیمه بایستی رأساً توسط رانندگان به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود . 
ثالثاً : معیار تعیین حق بیمه بر اساس ماده 35 قانون تامین اجتماعی تعیین می شود نه بر اساس ماده 41 قانون مرقوم و مصوبه مورخ 24/1/70 شورایعالی تامین اجتماعی. 
رابعاً: کلیه قوانین و مصوبات و دستورالعمل ها و بخشنامه و نامه اداری مغایر با قانون فوق الذکر لغو و بلااثر است . در نتیجه باتوجه به مطالب فوق الذکر دفاعیات سازمان خوانده بلاوجه بوده و نامه شماره 4069884/52 – 27/2/82 که دستورالعمل منسوخ شده شماره 3017/52 مورخ 26/3/78 ملاک عمل اخذ حق بیمه قرار داده است مغایر قانون بوده قابل طرح در هیات عمومی و قابل ابطال می باشد . 
تهیه کننده گزارش : 
چاوشی 
موضوع در جلسه مورخ 8/3/95 هیأت تخصصی بیمه ،کار و تأمین اجتماعی دیوان عدالت اداری مطرح، نظریه هیأت به شرح آتی اعلام می گردد. 
« رأی هیأت تخصصی» 
اکثریت اعضاء هیات معتقد بودند نامه شماره 4069884/52 – 27/2/82 مدیرکل درآمد ، مغایر قانون نبوده و شکایت شاکی قابل رد است و به شرح زیر مبادرت به انشاء رأی می گردد . 
در خصوص شکایت اتحادیه شرکتهای تعاونی حمل و نقل بار و مسافر استان گلستان علیه سازمان تامین اجتماعی مبنی بر ابطال نامه شماره 4069884/52 – 27/2/82 مدیر کل درآمد سازمان با توجه به اینکه نامه مورد شکایت مغایرتی با قوانین موضوعه ندارد به استناد بند ب ماده 84 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری رأی به رد شکایت صادر و اعلام می گردد. رأی صادره ظرف بیست روز از تاریخ صدور از سوی رئیس دیوان و یا ده نفر از قضات دیوان عدالت اداری قابل اعتراض است. / ز 
نبی اله کرمی 
رئیس هیأت تخصصی بیمه، کار و تامین اجتماعی 
دیوان عدالت اداری


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۲۷
نبی الله کرمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی