مقالات و مطالب حقوقی

حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار،بیمه و تأمین اجتماعی و مستشار شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری

مقالات و مطالب حقوقی

حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار،بیمه و تأمین اجتماعی و مستشار شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری

مقالات و مطالب حقوقی
حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار، بیمه و تأمین اجتماعی و رئیس شعبه ۱۹ تجدید نظر دیوان عدالت اداری در نظر دارند مطالب، مقالات حقوقی و یادداشت های خود را که در سمت های مختلف قضایی با آن مواجه بوده به عنوان راهکار عملی در اختیار دوستان و همکاران و هم وطنان خود قرار دهد.
دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
آخرین نظرات
۲۷ شهریور ۹۷ ، ۱۸:۱۹

آرای هیأت تخصصی

کلاسه پرونده:
هـ ع/ 94/1050 
موضوع:
ابطال دستورالعمل 5010- 23/12/92 امور فنی سازمان تامین اجتماعی 
تاریخ رأی: 
سه شنبه 10 اسفند 1395 
شماره دادنامه: 
305

هیأت تخصصی بیمه، کار و تامین اجتماعی 
* شماره پــرونـــده : هـ ع/ 94/1050 دادنامه : 305 تاریخ : 10/12/95 
* شـاکــی : آقای علی صدیق 
* طرف شکایت : سازمان تامین اجتماعی 
* مـوضـوع شکایت و خـواستـه: ابطال دستورالعمل 5010- 23/12/92 امور فنی سازمان تامین اجتماعی 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
* متن مقرره مورد شکایت 
نظر به اینکه پیرامون درخواست های کسور بازنشستگی آن دسته از متقاضیان که قبل از اجرای بخشنامه تلخیص شده شماره 15 امور فنی بیمه شدگان (1/4/90) به واحدهای اجرایی ارائه لیکن علیرغم مکاتبات صورت گرفته کسور مورد نظر تا قبل از تاریخ 1/12/93 از سوی صندوق بازنشستگی قبلی به حساب سازمان منتقل وصول نگردیده است. تعیین تکلیف و حسب تصمیمات متخذه مقرر گردیده درخواست های مذکور تماماً بلااثر تلقی شود، لذا ادامه تشریفات مقرر قانونی در خصوص احتساب سابقه این قبیل افراد صرفاً با ارائه درخواست جدید انعقاد قرارداد و رعایت مقررات قانونی امکان پذیر می باشد . 
*خلاصه ای از شکایت شاکی 
در تاریخ 3/9/89 درخواست انتقال کسور بازنشستگی را به تأمین اجتماعی شهریار ارائه دادم. به علت طولانی شدن روند مکاتبات سرانجام انتقال کسور بازنشستگی در تاریخ 2/3/94 بعد از گذشت چهار سال انجام گرفت و سازمان تامین اجتماعی اعلام نمود که تمام اقدامات انجام گرفته باطل و بلااثر است. در صورت تمایل انجام روند انتقال کسور بازنشستگی منوط به ارائه درخواست جدید و محاسبه مابه ‌التفاوت حق بیمه بازنشستگی بر اساس حقوق زمان محاسبه است و دستورالعمل شماره 4449/93/5010 مورخ 23/12/92 مدیر کل امور فنی سازمان تامین اجتماعی که بر مطالب فوق دلالت دارد به همین دلیل مورد شکایت بوده و تقاضای ابطال آنرا دارم . 
*دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت (حسب مورد با تصریح به مغایرت با قانون یا شرع یا خروج از حدود اختیارات) 
نامه مورد شکایت به شماره 4449/93/5010 در تاریخ 23/12/92 صادر گردیده و شاکی تقاضای انتقال کسور بازنشستگی را در تاریخ 3/9/89 تسلیم نموده شاکی با این استدلال که قوانین و مقررات تسری به گذشته ندارند، پس مفاد نامه مذکور شامل درخواست او نخواهد بود . 
شاکی عنوان نموده که نامه مورد شکایت با مواد قانونی زیر مغایرت دارد . 
1- بند 5 اصل 43 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 
2- مواد 1 و2 قانون مسئولیت مدنی 
3- ماده42 قانون برنامه سوم توسعه و مواد 3 و 4 آیین نامه اجرایی قانون مذکور 
4- ماده 103 قانون برنامه چهارم توسعه 
5- بند ب ماده 28 قانون برنامه پنجم توسعه 
*خلاصه مدافعات طرف شکایت 
شاکی در تاریخ 3/9/89 درخواست انتقال کسور بازنشستگی خود را به واحد اجرایی تأمین اجتماعی شهریار ارائه داده و پس از اخذ مدارک و مستندات ( شامل فهرست کسور بازنشستگی، گواهی عدم دریافت کسور بازنشستگی، احکام استخدامی و ...) طی نامه ای به دادگستری شهریار ارسال گردیده است با توجه به عدم پاسخگویی واحد مربوطه پس از ده مرحله ارسال نامه و پیگیری، سرانجام دادگستری در تاریخ 28/5/92 نسبت به ارسال مدارک و مستندات مورد تقاضا اقدام نموده است. متعاقب تکمیل مدارک و مستندات مورد درخواست در تاریخ 28/5/92 مکاتبه مربوط به اعلام شماره حساب شعبه ذیربط سازمان به عنوان صندوق بازنشستگی طی نامه شماره 329/130 – 10/7/92 صادر و طی دو فقره نامه دیگر مورد پیگیری قرار گرفته است سرانجام چک کسور منتقله در تاریخ 2/3/94 ( پس از گذشت پنج سال ) از سوی صندوق بازنشستگی کشوری صادر شده است . طبق ماده 3 آیین نامه اجرایی ماده 42 قانون برنامه سوم توسعه و تنفیذ آن در ماده 103 قانون برنامه چهارم توسعه، مهلت انتقال کسور بازنشستگی از تاریخ تقاضای صندوق جدید سه ماه می باشد و این مهلت طبق ماده 4 آیین نامه اجرایی بند ب ماده 28 قانون برنامه پنجم توسعه به یک ماه تقلیل یافته است. علاوه بر این شاکی بعد از ارائه تقاضای انتقال کسور بازنشستگی به واحد اجرایی با وی قراردادی منعقد شده است که هرگاه متقاضی ظرف یکسال به هر نحو در خصوص ارائه مدارک مربوطه و همچنین انتقال کسور بازنشستگی از صندوق قبلی به حساب سازمان تامین اجتماعی اقدام ننمایند قرارداد منعقده لغو و بلااثر می‌گردد و احتساب منتقله مورد نظر موکول به تسلیم درخواست جدید و تجدید محاسبه مابه التفاوت حق بیمه بازنشستگی می‌باشد . 
*چنانچه ادعای مغایرت مقرره مورد اعتراض با موازین شرعی مطرح شده است نظریه شورای نگهبان نوشته شود 
با استحضار به اینکه عدم انتقال کسور بازنشستگی از سوی صندوق بازنشستگی مستند به سازمان تامین اجتماعی نمی باشد و به عبارت دیگر صندوق بازنشستگی وکیل سازمان مذکور نبوده است خلاف موازین شرع شناخته نشد. بدیهی است شاکی در صورتی که مدعی تضییع حق یا ضرر باشد می تواند از صندوق بازنشستگی به مرجع صالح شکایت نماید. 
رأی هیات تخصصی بیمه ، کار و تامین اجتماعی 
هیأت تخصصی پس از بحث و تبادل نظر مقرر گردید که نماینده حقوقی سازمان خوانده جهت ادای توضیح دعوت شود . درجلسه بعد نماینده حقوقی سازمان خوانده در جلسه حضوریافت و پس از بحث و تبادل نظر اعضاء هیات به اتفاق آراء به این نتیجه رسیدند که دستور العمل شماره 5010 مورخ 23/12/92 امور فنی سازمان تامین اجتماعی مغایرتی با قوانین و مقررات موضوعه نداشته و قابل ابطال نمی باشد وبشرح آتی مبادرت به انشاء رای نمودند. 
در خصوص شکایت آقای علی صدیق علیه سازمان تامین اجتماعی به خواسته ابطال دستورالعمل 5010- 23/12/92 امور فنی سازمان خوانده، نظر به این که شاکی مدعی است با صدور و اجرای دستورالعمل مذکور کلیه اقدامات انجام شده جهت انتقال سابقه بیمه و بازنشستگی از صندوق بازنشستگی کشوری به صندوق تامین اجتماعی باطل و بلااثر گردیده و اگر دوباره چنین درخواستی داشته باشد باید مبلغ پانزده میلیون تومان اضافه بر مبلغ قبلی بعنوان ما به التفاوت حق بیمه بپردازد . باعنایت به اینکه علت ابطال اقدامات انجام شده از سوی سازمان خوانده، تأخیر بیش از حد در انتقال مابه التفاوت بوده و تاخیر انجام شده متوجه سازمان خوانده نمی باشد. فلذا اکثریت اعضاء هیات تخصصی به استناد بند ب ماده 84 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری حکم به رد شکایت صادر و اعلام می کنند. این رأی ظرف مدت بیست روز پس از صدور از سوی رئیس محترم دیوان و یا ده نفر از قضات دیوان عدالت اداری قابل اعتراض می باشد. 
نبی اله کرمی 
رئیس هیأت تخصصی بیمه ، کار و تامین اجتماعی 
دیوان عدالت اداری

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۲۷
نبی الله کرمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی