مقالات و مطالب حقوقی

حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار،بیمه و تأمین اجتماعی و مستشار شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری

مقالات و مطالب حقوقی

حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار،بیمه و تأمین اجتماعی و مستشار شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری

مقالات و مطالب حقوقی
حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار، بیمه و تأمین اجتماعی و رئیس شعبه ۱۹ تجدید نظر دیوان عدالت اداری در نظر دارند مطالب، مقالات حقوقی و یادداشت های خود را که در سمت های مختلف قضایی با آن مواجه بوده به عنوان راهکار عملی در اختیار دوستان و همکاران و هم وطنان خود قرار دهد.
دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
آخرین نظرات
۲۸ شهریور ۹۷ ، ۱۳:۰۷

آرای هیأت تخصصی

کلاسه پرونده:
هـ ع/95/607 
موضوع:
ابطال آئین نامه حفاظت کارگاههای ساختمانی موضوع ماده 85 قانون 
تاریخ رأی: 
شنبه 22 مهر 1396 
شماره دادنامه: 
146

هیأت تخصصی بیمه ،کار وتامین اجتماعی 
* شماره پــرونـــده : هـ ع/95/607 دادنامه : 146 تاریخ : 19/7/96 
* شـاکــی : آقای سید مصطفی شیخ الاسلامی 
* طرف شکایت : وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی 
* مـوضـوع شکایت و خـواستـه : ابطال آئین نامه حفاظت کارگاههای ساختمانی موضوع ماده 85 قانون ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
* متن مقرره مورد شکایت 
شاکی مدعی است وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در سال 1381 مستند به مواد 85 و 86 قانون کار نسبت به تدوین آئین نامه حفاظت کارگاههای ساختمانی اقدام نموده و در تاریخ 6/9/81 توسط وزیر کار ابلاغ شده است . 
بموجب ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال 1374 رعایت اصول و قواعد فنی در طراحی ، محاسبه ، اجراء و بهره برداری و نگهداری ساختمان بر عهده وزارت مسکن و شهرسازی قرار گرفته است . و برای اجرای این امر مهم وزارت مسکن و شهرسازی موظف گردیده که در این رابطه آئین نامه ای تنظیم و به تصویب هیات وزیران برساند و آئین نامه مورد نظر تحت عنوان مقررات ملی ساختمان تنظیم و تصویب گردید و ابلاغ شده است. 
با تصویب ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان وظیفه مندرج در مواد 85 و 86 قانون کار مصوب سال 1369 در خصوص امور ساختمان از وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی سلب و به وزارت راه وشهرسازی محول گردیده است . در نتیجه وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی صلاحیت قانونی جهت تصویب آئین نامه حفاظت کارگاه های ساختمانی را نخواهد داشت . لذا تقاضای ابطال آئین نامه مذکور را دارم . 
*دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت 
شاکی مدعی است با تصویب ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان اختیار تصویب آئین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمان از وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی سلب شده و فاقد اختیار در این خصوص می باشد . 
*خلاصه مدافعات طرف شکایت 
خوانده دعوی طی لایحه ای اعلام داشته به دلائل ذیل آئین نامه حفاظتی ساختمانی نه تنها فسخ نشده بلکه برای تمامی کارگاههای ساختمانی مشمول قانون کار لازم الاجرا است : 
1- ماده 33 قانون نظام مهندسی ناظر به حرفه مهندسی و روشهای نوین آن ، طراحی ، مصالح ، استحکام و فنون ساخت و ساز است . 
2- مقرره فوق الذکر بـا قانون عام الشمول کار که صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشور را بر عهده دارد ( ماده 85 قانون کار ) منافاتی ندارد . 
3- آئین نامه ماده 33 قانون نظام مهندسی تکمیل کننده مقررات نظام ایمنی کشور و ناظر به تخصص و حرفه خاص است . تبصره ذیل ماده 33 قانون مرقوم آئین نامه را در بستر زمان محدود کرده و مکلف به بازنگری آئین نامه دربازه زمانی 3 سه ساله است و با دقت تفاوت آن دو را روشن می کند . آئین نـامه حفاظتی کارگاههای ساختمانی کلی است . طبق ماده 91 قانون کار کارفرمایان مکلفند براساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی برای تامین حفاظت ، سلامت و بهداشت کارگران ، وسایل و امکانات لازم را در محیط تهیه و در اختیار آنان قرار دهد ولـی مقررات ملی ساختمان مربـوط به طراحی ، محاسبه ، اجرا و بهره برداری و نگهداری ساختمان است بنابراین موضوعات دو آئین نامه با هم تعارض ندارند . 


*نظریه اتفاقی هیات تخصصی بیمه ، کار و تأمین اجتماعی 
پس از بحث وتبادل نظر اعضاء محترم هیات تخصصی به اتفاق آراء معتقدند ؛ آئین نامه اجرایی ماده 33 قانون نظام مهندسی وکنترل ساختمان هیچ تعارض و تناقضی با آئین نامه اجرایی ماده 85 قانون کار ندارد و به شرح زیر مبادرت به انشاء رای نمودند: 
در خصوص شکایت آقای سید مصطفی شیخ الاسلامی علیه وزارت کار و رفاه اجتماعی مبنی بر ابطال آئین نامه حفاظت کارگاه های موضوع ماده 85 قانون کار ، با توجه به اینکه وزارت کار براساس ماده 85 قانون کار آئین نامه مذکور را تصویب نموده و ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آئین نامه اجرائی آن اختیار و صلاحیت وزارت کار را در این مورد سلب ننموده و هر دو آئین نامه در دو حوزه مختلف وبدون تداخل با هم قابل اعمال می باشند ، فلذا به استناد بند « ب » ماده 84 قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری رای به رد شکایت صادر و اعلام می گردد . این رای ظرف بیست روز از تاریخ صدور قابل اعتراض از طرف رئیس دیوان عدالت اداری یا ده نفر از قضات دیوان عدالت اداری می باشد . 
نبی الله کرمی 
رئیس هیات تخصصی بیمه ،کار و تامین اجتماعی 
دیوان عدالت اداری

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۲۸
نبی الله کرمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی