مقالات و مطالب حقوقی

حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار،بیمه و تأمین اجتماعی و مستشار شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری

مقالات و مطالب حقوقی

حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار،بیمه و تأمین اجتماعی و مستشار شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری

مقالات و مطالب حقوقی
حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار، بیمه و تأمین اجتماعی و رئیس شعبه ۱۹ تجدید نظر دیوان عدالت اداری در نظر دارند مطالب، مقالات حقوقی و یادداشت های خود را که در سمت های مختلف قضایی با آن مواجه بوده به عنوان راهکار عملی در اختیار دوستان و همکاران و هم وطنان خود قرار دهد.
دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
آخرین نظرات
۳۰ شهریور ۹۷ ، ۱۰:۳۸

آرای هیأت تخصصی

کلاسه پرونده:
هـ ع/ 96/83   
موضوع:
ابطال مواد یک و دو آیین نامه شرایط استخدام بازرسان کار و کارشناسان بهداشت
تاریخ رأی: 
یکشنبه 31 تیر 1397 
شماره دادنامه: 
9709970906010099                  
هیأت تخصصی بیمه ،کار و تامین اجتماعی

* شماره پــرونـــده : هـ ع/ 96/83          دادنامه : 9709970906010099                  تاریخ : 31/4/97

* شـاکــی : آقای سعید کنعانی 

* طرف شکایت : هیأت وزیران

* مـوضـوع شکایت و خـواستـه : ابطال مواد یک و دو آیین نامه شرایط استخدام بازرسان کار و کارشناسان بهداشت

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

* متن مقرره مورد شکایت  :

ماده یک : بازرسان کار و کارشناسان بهداشت کار علاوه بر دارا بودن شرایط عمومی استخدام مندرج در مقررات استخدامی کشور، ممشول مقررات این آیین نامه هستند.

ماده دو : انتصاب در سمت بازرس کار و کارشناس بهداشت کار علاوه بر الزام به دارا بودن شرایط احراز پست یاد شده و تأیید صلاحیت علمی و فنی ، توسط هیأتی متشکل از معاون ذی ربط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با وزارت کار و امور اجتماعی ، مدیر کل واحد تخصصی مربوط ، مدیر کل کارگزینی و دو نفر کارشناس از بازرسان کار با تجربه و دو نفر از کارشناسان بهداشت کار ، منوط به طی دوره آموزشی مورد نیاز خواهد بود.

*دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت:

شاکی مدعی خلاف شرع بودن مواد مذکور شده و عقیده دارد با توجه به اینکه بازرسان وفق ماده 98 قانون کار بدون اطلاع قبلی و در هر موقع از شبانه روز می توانند به بازرسی پرداخته و اسناد و مدارک موسساتو شرکتها و ... را ولو محرمانه مورد بازبینی قرار دهند و درمجموع از اختیارات وسیعی برخوردار هستند و در حکم ضابط دادگستری محسوب می شوند ، که با وصف مواد یک و دو آیین نامه مذکور افراد غیر مسلمان نیز می توانند بازرس شوند که بر همین اساس ناظر و مسلط بر مسلمین شده که این امر بر خلاف آیه 113 سوره هود و آیات 28 و 118 و 159 سوره آل عمران و 141 نسا می باشد.

*خلاصه مدافعات طرف شکایت :

برابر اصول 19 و 20 و 28 و بند 4 اصل 43 قانون اساسی رعایت تساوی بین آحاد ملت و همچنین آزادی آنان در انتخاب شغل ، از حقوق اقتصادی و اجتماعی محسوب گردیدهاست. قانونگذار در بند (ح) ماده 43 قانون مدیریت خدمات کشوری و بند یک ماده 2 قانون گزینش کشور مصوب 74 که عدم مغایرت آن با شرع به تأیید شورای نگهبان رسیده است نیز جهت استخدام کشوری اعتقاد به یکی از ادیان رسمی شناخته شده در قانون اساسی را کافی دانسته است. لذا ایراد شاکی قابل پذیرش نیست.

ضمناً نظریه بازرس صرفاً از امارات قضایی بوده و تصمیم نهایی توسط مقام قضایی اتخاذ می گردد. لذا ایراد شاکی محل تأمل است.

*رای هیات تخصصی بیمه ، کار و تامین اجتماعی :

در خصوص شکایت آقای سعید کنعانی با موضوع ابطال مواد 1 و 2 آیین نامه شرایط استخدام بازرسان کار و کارشناسان بهداشت کار ، با این استدلال که به موجب مواد مذکور غیر مسلمان ( اقلیت های مذهبی ) ناظر و مسلط بر مسلمین در حکومت اسلامی شد و مواد مذکور مغایر احکام شرع و قانون است ، لذا درخواست ابطال آن را نموده است. هیات پس از شور و بحث مستوفی با امعان نظر به اینکه شورای محترم نگهبان در پاسخ به سوال دیوان عدالت اداری به شماره 2561/102/96 مورخ 25/6/96 اعلام داشتند که موضوع مواد 1 و 2 آیین نامه فوق الذکر خلاف موازین شرعی نیست و در هیات نیز در مورد خلاف قانون بودن آن بحث گردید. با عنایت به اینکه گزارش بازرسان تنها در حد 1 ماده به موجب مواد 101 از قانون کارو ماده 94 آیین دادرسی کار برای هیات اعتبار دارد و عملاً هیچگونه تسلطی بر مسلمین ایجاد نمی کند و آیین نامه نیز مخالف هیچیک از مواد قانونی نبوده ؛ لذا اعضای هیات به اتفاق آراء رای به رد شکایت شاکی آقای سعید کنعانی صادر نمودند.یین نااین رای به استناد بند « ب » ماده 84 از قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری صادر شد و ظرف بیست روز از تاریخ صدور قابل اعتراض از سویریاست محترم کل دیوان و یا ده نفر از قضات دیوان است. /ت

 

نبی الله کرمی

رئیس هیات تخصصی بیمه ، کار و تامین اجتماعی

دیوان عدالت اداری

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۳۰
نبی الله کرمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی