مقالات و مطالب حقوقی

حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار،بیمه و تأمین اجتماعی و مستشار شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری

مقالات و مطالب حقوقی

حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار،بیمه و تأمین اجتماعی و مستشار شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری

مقالات و مطالب حقوقی
حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار، بیمه و تأمین اجتماعی و رئیس شعبه ۱۹ تجدید نظر دیوان عدالت اداری در نظر دارند مطالب، مقالات حقوقی و یادداشت های خود را که در سمت های مختلف قضایی با آن مواجه بوده به عنوان راهکار عملی در اختیار دوستان و همکاران و هم وطنان خود قرار دهد.
دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
آخرین نظرات
۳۰ شهریور ۹۷ ، ۱۰:۴۲

آرای هیأت تخصصی

کلاسه پرونده:
هـ ع/ 96/1305  
موضوع:
ابطال ماده 1 بخشنامه شماره 122312 مورخ 28/6/94
تاریخ رأی: 
دوشنبه 26 شهریور 1397 
شماره دادنامه: 
9709970906010125                
هیأت تخصصی بیمه ، کار و تامین اجتماعی

بسمه تعالی
* شماره پــرونـــده : هـ ع/ 96/1305                 دادنامه : 9709970906010125                تاریخ : 26/6/97                 

* شـاکــی : آقای محمد رضا جعفری

* طرف شکایت : وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی

* مـوضـوع شکایت و خـواستـه : ابطال ماده 1 بخشنامه شماره 122312 مورخ 28/6/94

  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

* متن مقرره مورد شکایت  :

1- در مواردی که قرار های قطعی صادره توسط هیأت تشخیص در دیوان عدالت اداری نقض می شود ، با توجه به اینکه در آرایی که به صورت قرار صادر می شود ، مرجع وارد ماهیت دعوا نمی شود. پرونده باید پس از نقض ، برای رسیدگی ماهوی به همان هیأت ( هیأت تشخیص رسیدگی کننده قبلی ) ارجاع شود.

*دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت :

شاکی به موجب دادخواستی ، تقاضای ابطال بند 1 بخشنامه شماره 122312 مورخ 28/6/94 وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی را مطرح نموده و در تبیین خواسته خود اجمالاً اظهار نموده است : عبارت هم عرض که در مواد 75-79-112 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری به آن تصریح شده است ، ناظر بر مرجعی غیر از مرجع اولیه رسیدگی کننده است و هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در آرای شماره 291 - 18/7/90 و 273 - 3/6/95 بر عدم حضور تکراری اعضای رسیدگی کننده تأکید دارد. لذا مفاد مقرره مورد شکایت که بر اساس آن پرونده را برای رسیدگی مجدد به همان هیأت قبلی و با همان نفرات تکراری تجویز نموده ، مغایر با مواد و آراء ذکر شده دانسته است.

 

*خلاصه مدافعات طرف شکایت :

در بند اول نامه شماره 122312 مورخ 28/6/94 این اداره کل چنین آمده است که اگر رأی قطعی صادره از سوی هیأت تشخیص از نوع قرار باشد چون هیأت در ماهیت دعوی ورود پیدا نکرده و صرفاً به دلیل صالح ندانستن خود از رسیدگی خودداری کرده است ، پس از نقض قرار در دیوان عدالت اداری ، موضوع مجدداً باید برای رسیدگی ماهوی به همان هیأت اعاده گردد تا به دو مرحله ای بودن رسیدگی و حق دفاع خوانده خدشه ای وارد نگردد و از آنجا که ماده 63 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری صرفاً از اعاده پرونده به مرجع مربوطه یاد می کند و استناد شاکی به مواد 75-79-112 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری منصرف از موضوع ما نحن فیه می باشد ، تقاضای رد ادعای شاکی را دارد.

موضوع در جلسه مورخ 22/5/97 هیات تخصصی بیمه ، کار و تأمین اجتماعی دیوان عدالت اداری مطرح گردید. نظریه به اتفاق آراء هیأت تخصصی بشرح آتی اعلام می گردد.

*رای هیأت تخصصی بیمه ، کار و تامین اجتماعی :

در خصوص دادخواست آقای محمد رضا جعفری به طرفیت وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به خواسته ابطال ماده 1 بخشنامه شماره 122312 مورخ 28/6/94 ، نظر به اینکه ماده 63 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری در مبحث نحوه رسیدگی و صدور رأی شعب دیوان عدالت اداری صرفاً از اعاده پرونده به مرجع مربوطه یاد می کند و نامی از هیأت هم عرض نمی آورد که در موضوع ما نحن فیه و در صورت نقض قرار صادره از مراجع حل اختلاف کار ، پرونده جهت رسیدگی مجدد به همان هیأت بدوی جهت رسیگی ماهوی ارجاع می گردد تا خوانده از حق تجدید نظر خواهی و رسیدگی به موضوع اعتراض در هیات حل اختلاف محروم نگردد. با تشخیص غیر وارد ادعای مطروحه و اینکه هدف از وضع بخشنامه معترض عنه تبیین حکم مقنن و شیوه اجرایی آن بوده ، لذا خلاف قانون و خارج از حدود اختیار مرجع وضع آن تشخیص نگردید و به استناد بند (ب) ماده 84 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392 رأی به رد شکایت صادر و اعلام می گردد. رأی صادره ظرف مدت بیست روز از تاریخ صدور از سوی ریاست محترم دیوان و یا ده نفر از قضات دیوان عدالت اداری قابل اعتراض می باشد.

 

نبی الله کرمی

رئیس هیات تخصصی بیمه ، کار و تامین اجتماعی

دیوان عدالت اداری

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۳۰
نبی الله کرمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی