مقالات و مطالب حقوقی

حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار،بیمه و تأمین اجتماعی و مستشار شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری

مقالات و مطالب حقوقی

حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار،بیمه و تأمین اجتماعی و مستشار شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری

مقالات و مطالب حقوقی
حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار، بیمه و تأمین اجتماعی و رئیس شعبه ۱۹ تجدید نظر دیوان عدالت اداری در نظر دارند مطالب، مقالات حقوقی و یادداشت های خود را که در سمت های مختلف قضایی با آن مواجه بوده به عنوان راهکار عملی در اختیار دوستان و همکاران و هم وطنان خود قرار دهد.
دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
آخرین نظرات
۳۰ آذر ۹۷ ، ۱۶:۵۳

آرای هیأت تخصصی

کلاسه پرونده:هـ ع/ 95/602   

موضوع: ابطال بند 7 تفاهم نامه بین سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان تأمین اجتماعی و وزارت رفاه و تأمین اجتماعی تاریخ رأی: چهارشنبه 11 مهر 1397 

شماره دادنامه: 9709970906010196               
هیأت تخصصی بیمه ،کار و تامین اجتماعی

* شماره پــرونـــده : هـ ع/ 95/602      دادنامه : 9709970906010196                تاریخ : 11/7/97


* شـاکــی : آقای نصراله کاظمی فرزند عزیزاله


* طرف شکایت : سازمان اوقاف و امور خیریه ، سازمان تأمین اجتماعی


* مـوضـوع شکایت و خـواستـه : ابطال بند 7 تفاهم نامه بین سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان تأمین اجتماعی ،            و وزارت رفاه و تأمین اجتماعی


  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


* متن مقرره مورد شکایت  :


بند 7 تفاهم نامه :


بیمه شدگان مذکور از شمول قانون کار و بیمه بیکاری معاف بوده و حق بیمه ای نیز از این بابت مطالبه نخواهد شد.


*دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت:


شاکی اظهار داشته که از طرف اداره اوقاف و هیات امناء و به عنوان خادم مسجد به بیمه معرفی شده در حالیکه به عنوان خادم و نگهبان در امامزاده در اراک کار نموده ولی بیمه بیکاری به وی تعلق نگرفته است و به عبارتی 27 درصد به عنوان حق بیمه خادمین مساجد واریز شده در حالیکه بایستی30 درصد به عنوان حق بیمه خادم و نگهبان امامزاده واریز می گردید تا حق بیمه بیکاری به وی تعلق گیرد.


*خلاصه مدافعات طرف شکایت :


سازمان اوقاف و امور خیریه :


1-تفاهم نامه استنادی در راستای بند (ض) تبصره 14 قانون بودجه 86 کل کشور منعقد شده و صرفاً بودجه مربوطه بر مبنای 20 درصد سهم کارفرما ( عدم تخصیص حق بیمه بیکاری بر ذمه کارفرما ) از کل 27 درصد حق بیمه ، تأمین گردیده است.


2- خدام مساجد تابع شرایط خاص بوده و به موجب ماده 1 قانون بیمه بیکاری و ماده 188 قانون کار مشمول قانون کار و بالتبع قانون بیمه بیکاری نمی باشند.


سازمان تأمین اجتماعی :


ایراد شکلی : با توجه به ضرورت ذکر موارد مغایر قانون یا شرع با تفاهم نامه معترض عنه و عدم ذکر آن توسط شاکی ، خواسته ایشان به لحاظ عدم قابلیت طرح در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به نحو مطروحه قابل رد می باشد.


دفاعیات ماهوی :


1- تفاهم نامه در راستای تحقق بند (ض) تبصره 14 قانون بودجه سال 86 کل کشور منعقد و در تاریخ 10/6/86 طی دستور اداری جهت اجرا ابلاغ گردیده است.


2- موضوع بند (ض) تبصره ذکر شده ، مفاد تفاهم نامه و دستورالعمل یاد شده همگی حاکی از تحت پوشش قرار گرفتن بیمه خادمین ثابت مساجد می باشد. بنابراین خادمین سایر اماکن ( امامزاده ، حسینیه ، مدارس علوم دینیه و ...) از شمول تبصره یاد شده خارج بوده و کارفرمای اماکن مذکور مکلفند مطابق ماده 28 قانون تأمین اجتماعی و با نرخ بیمه کامل اقدام نمایند.


3- شغل مورد ادعای شاکی ( خادم و نگهبان امامزاده ) و محل اشتغال وی ارتباطی با خادمین ثابت مساجد ندارد و سازمان اوقاف و امور خیریه بر خلاف مقررات جاری سازمان مبادرت به ارسال لیست خلاف واقع کارکنان خادمین بقاع متبرکه را به همراه خادمین ثابت مساجد نموده است.


*رای هیات تخصصی بیمه ، کار و تامین اجتماعی :


اعضاء هیأت تخصصی به اتفاق آراء معتقدند صرف نظر از اینکه مواردی به عنوان خلاف قانون از سوی شاکی اعلام نشده و اینکه موضوع متنازع فیه ( بند هفتم تفاهم نامه فیما بین سازمان اوقاف و امور خیریه ، سازمان تأمین اجتماعی و وزارت تأمین و رفاه اجتماعی ) منطبق با بند (ض) قانون بودجه سال 86 کل کشور بوده و مغایرتی با قوانین و مقررات ندارد. بر این اساس مستنداً به بند (ب) ماده 84 قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری رأی به رد شکایت صادر می شود. رأی صادره ظرف بیست روز از تاریخ صدور از سوی رئیس دیوان یا ده نفر از قضات دیوان قابل اعتراض است. /ت


 


نبی الله کرمی


رئیس هیات تخصصی بیمه ، کار و تامین اجتماعی


دیوان عدالت اداری

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۳۰
نبی الله کرمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی