مقالات و مطالب حقوقی

حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار،بیمه و تأمین اجتماعی و مستشار شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری

مقالات و مطالب حقوقی

حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار،بیمه و تأمین اجتماعی و مستشار شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری

مقالات و مطالب حقوقی
حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار، بیمه و تأمین اجتماعی و رئیس شعبه ۱۹ تجدید نظر دیوان عدالت اداری در نظر دارند مطالب، مقالات حقوقی و یادداشت های خود را که در سمت های مختلف قضایی با آن مواجه بوده به عنوان راهکار عملی در اختیار دوستان و همکاران و هم وطنان خود قرار دهد.
دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
آخرین نظرات
۳۰ آذر ۹۷ ، ۱۶:۵۶

آرای هیأت تخصصی

کلاسه پرونده:هـ ع/ 96/1425  

موضوع:ابطال کل بخشنامه شماره 112255 مورخ 14/6/94 معاونت روابط کار

تاریخ رأی: چهارشنبه 25 مهر 1397

 شماره دادنامه: 9709970906010205               
هیأت تخصصی کار ، بیمه و تامین اجتماعی

* شماره پـرونــده : هـ ع/ 96/1425     دادنامه : 9709970906010205                تاریخ : 25/7/97


* شـاکــی : آقای سعید کنعانی 


* طرف شکایت : وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی


* مـوضـوع شکایت و خـواستـه : ابطال کل بخشنامه شماره 112255 مورخ 14/6/94 معاونت روابط کار


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


* متن مقرره مورد شکایت  :


« به پیوست نامه شماره 229/الف 94 مورخ 2/6/1394 شرکت تولید پمپ های بزرگ و توربین آبی ارسال می گردد. در ضمن لازم به ذکر می باشد که به اسـتناد اصل 40 قانون اسـاسی و قاعده لاضرر ، بعد از ابلاغ حـکم بازگشت به کار به کارگر و صرف نظر از اینکه حکم به کارفرما ابلاغ شده باشد یا خیر ، کارگر باید فوراً از تاریخ ابلاغ حکم به کارگاه مراجعه و اعلام آمادگی خود را برای انجـام کار بنماید و چنان چه کارفرما کارگـر را به کار برنگرداند ، موضـوع را به اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی اعلام نماید ؛ تا در صورت ابلاغ حکم به کارفرما اداره مزبور مبادرت به ارسال خواسته کارگر برای اجرای حکم به واحد اجرای احکام دادگستری نماید. بنابراین چنان چه کارگر فوراً بعد از تاریخ ابلاغ حکم بازگشت به کار به نامبرده به محل کار مراجعه ننماید ، مستحق دریافت حق السعی از تاریخ مراجعه به کارگاه خواهد بود. »


*دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت:


شاکی در قالب دادخواست تقدیمی بنا بر ادله ذیل تقاضای ابطال کل بخشنامه مزبور را نموده است ؛


1- با توجـه به ماده 165 قانون کار و مـاده 67 آیین دادرسـی کار ، پرداخت حق السـعی ایام تعلیق از تاریخ اخراج و بدون هیچ گونه قیدی تعیین شده است ، بنابراین سطر پایانی بخشنامه که پرداخت حق السعی را از تاریخ مراجعه به کارگاه تعیین نموده است و شروطی را فراتر از قانون مشخص کرده است ، با مواد مذکور مغایرت دارد.


2- به موجب آراء وحدت رویه دیوان عدالت اداری به شماره 473 مورخ 17/5/96 و 482 مورخ 24/5/96 که به عدم صلاحیت کارمندان روابط کار در وضع قوانین و صدور بخشنامه تأکید نموده است و به موجب مواد 158 ، 160 و161 قانون کار ، مراجع حل اختلاف کار دارای شخصیتی مستقل از وزارت کار هستند و صـرفاً محل تشکیل جلسات آنان در ادارات کار می باشد و اظهار نظر در خصوص این هیأت ها بر اساس ماده 164 قانون موصوف ، در صلاحیت شورای عالی کار و شخص وزیر می باشد ، صدور بخشنامه مورد شکایت خارج از حیطه صلاحیت اداره روابط کار می باشد.


*خلاصه مدافعات طرف شکایت :


طرف شکایت ضمن لایحه دفاعیه و بنا بر ادله ذیل بدین شرح پاسخ داده است ؛


1- نامه شماره 112255 مورد شکایت ، در پاسخ به استعلام شرکت تولید پمپ های بزرگ و توربین آبی بوده که پس از اتمام روند رسیدگی به پرونده ، نوشته شده است و در نتیجه هیچ گونه دخالتی در روند رسیدگی مراجع حل اختلاف ( و مغایرت با ماده 164 قانون کار ) انجام نشده است.


2- به موجـب مـواد 165 قانون کار و مـاده 67 آئین دادرسـی کار ، در صـورت عـدم پذیـرش اخـراج کارگـر در مرجع حل اختلاف کار و صدور حکم بازگشت به کار ، حق السعی ایام بلاتکلیفی کارگـر به وی پرداخت می شـود. اما این مطلب به این معنا نمی باشد که کارگر در هر زمانی که بخواهد به محل کار برگردد و سپس تقاضای حقوق ایام بلاتکلیفی را نماید ، بلکه باید در موعد متعارف به کارفرما مراجعه و تقاضای ابقای به کار نماید. اما مواد مذکور در خصوص عدم مراجعه کارگر در موعد متعارف و در نتیجه حق السعی تأخیر نامتعارف کارگر تعیین تکلیف نکرده است ، از این رو با استناد به اصل 40 قانون اساسی و قاعده لاضرر ، به منظور جلوگیری از اضـرار به کارفرما از طریق اعمال حق توسط کارگر ، در نامه مذکور نسبت به پرداخت حق السعی پس از صدور حـکم تا زمان نامتعارف مراجـعه کارگر به کـارگاه تعیین تکلیف نموده است و سـکوت قانون را ابهام زدایی نموده است و در نتیجه هیچ گونه تعارضی میان مفاد نامه مورد شکایت و مواد 165 قانون کار و 67 آئین دادرسی کار وجود ندارد.


 


*رأی هیات تخصصی کار ، بیمه و تامین اجتماعی :


در خصوص شکایت آقای سعید کنعانی فرزند هوشنگ به طرفیت وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی دائر به ابطال بخشنامه شماره 112255 مورخ 14/6/94معاونت روابط کار و جبران خدمت که به موجب آن بیان گردیده ، چنانچه کارگر فوراً بعد از تاریخ ابلاغ حکم قطعی بازگشت به کار به کارفرما و محل کار مراجعت ننماید ، مستحق دریافت حق السعی از تاریخ مراجعت به کارگاه خواهد بود ، نظر به اینکه مقرره مورد شکایت اولاً صرفاً ناظر به بعد از صدور حکم قطعی ابلاغ شده هیأتهای تشخیص و حل اختلاف اداره کار در خصوص بازگشت به کار و پرداخت حق السعی ایام بلاتکلیفی بوده و از مرحله اخراج غیر موجه کارگر تا صدور رای مراجع حل اختلاف مذکور مقنن در مواد 165 قانون کار و 67 آیین دادرسی کار تعیین تکلیف نموده و بخشنامه مذکور نیز متعرض این حکم قانونی نگردید. ثانیاً : بعد از صدور و ابلاغ رای بازگشت به کار قید کلمه فوراً در بخشنامه مورد شکایت علی الاصل و علی القاعده و حسب وحدت ملاک از ماده 20 قانون کار ، زمان متعارف و عرفی اقدام مراد نظر مرجع وضع بوده که در صورت عدم اقدام بدون عذر موجه ، حسب قاعده اقدام موجب انتقال حق السعی مورد حکم از تاریخ صدور به تاریخ مراجعه می گردد. بنابراین مصوبه مورد شکایت در جهت تبیین حکم قانون به شرح مواد استنادی فوق الذکر و اصل چهل قانون اساسی و قاعده لاضرر بوده و مغایر با قانون و خارج از حدود اختیار تشخیص نمی گردد. لذا رای به رد شکایت مطروحه صادر و اعلام می گردد. رأی صادره ظرف مهلت بیست روز پس از صدور از سوی رییس محترم دیوان عدالت اداری و یا ده تن از قضات دیوان عدالت اداری قابل اعتراض است. /ت


نبی الله کرمی


رئیس هیات تخصصی کار ، بیمه و تامین اجتماعی


دیوان عدالت اداری

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۳۰
نبی الله کرمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی