مقالات و مطالب حقوقی

حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار،بیمه و تأمین اجتماعی و مستشار شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری

مقالات و مطالب حقوقی

حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار،بیمه و تأمین اجتماعی و مستشار شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری

مقالات و مطالب حقوقی
حجه الاسلام نبی الله کرمی رئیس هیأت تخصصی کار، بیمه و تأمین اجتماعی و رئیس شعبه ۱۹ تجدید نظر دیوان عدالت اداری در نظر دارند مطالب، مقالات حقوقی و یادداشت های خود را که در سمت های مختلف قضایی با آن مواجه بوده به عنوان راهکار عملی در اختیار دوستان و همکاران و هم وطنان خود قرار دهد.
دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
آخرین نظرات
۳۰ آذر ۹۷ ، ۱۶:۵۸

آرای هیأت تخصصی

کلاسه پرونده:هـ ع/ 96/1035  

موضوع:ابطال بند دوم بخشنامه شماره 600 – 9/1/94 اداره کل روابط کار و جبران خدمت

 تاریخ رأی: دوشنبه 21 آبان 1397 

شماره دادنامه: 9709970906010248              
هیأت تخصصی کار ، بیمه و تامین اجتماعی

* شماره پــرونـــده : هـ ع/ 96/1035    دادنامه : 9709970906010248               تاریخ : 20/8/97


* شـاکــی : آقای جعفر بیژنی


* طرف شکایت : اداره کل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی


* مـوضـوع شکایت و خـواستـه : ابطال بند دوم بخشنامه شماره 600 – 9/1/94 اداره کل روابط کار و جبران خدمت 


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


* متن مقرره مورد شکایت  :


به استحضار میرساند شاکی اظهار داشته : خوانده به موجب بند دوم بخشنامه شماره 600-9/1/94 خطاب به مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان همدان مقرر داشته ، قرارداد کار با افراد ذکوری که خدمت سربازی انجام نداده و یا کارت معافیت از انجام خدمت نظام وظیفه ندارند ، طبق ماده 62 قانون نظام وظیفه و ماده 9 قانون کار باطل میباشد و رسیدگی به اختلافات ناشی از اشتغال به کار چنین فردی از صلاحیت هیأتهای تشخیص و حل اختلاف خارج است.


شاکی اضافه نموده که خوانده با اضافه کردن این مطلب « و کارگاهها و مؤسسات خصوصی بدون داشتن معافیت دائم ممنوع است » اقدام به قانون گذاری نموده است.


شاکی در ادامه اعلام داشته طبق بند 7 اصل سوم و اصل 28 قانون اساسی ، بخشنامه مورد شکایت فاقد جایگاه قانونی بوده و علاوه بر این به علت نداشتن صلاحیت خوانده در رابطه با صدور بخشنامه مورد نظر خواستار ابطال آن شده است.


لازم به ذکر است در پایان بند 2 بخشنامه مورد شکایت آمده است رسیدگی به اختلافات ناشی از اشتغال به کار چنین افرادی خارج از صلاحیت مراجع حل اختلاف اداره کار است.


*دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت:


خوانده فاقد صلاحیت برای وضع بند دوم بخشنامه مورد شکایت بوده است.


بند 7 اصل سوم و اصل 28 قانون اساسی


*خلاصه مدافعات طرف شکایت :


خوانده در لایحه تقدیمی اعلام داشته با عنایت به ماده 62 قانون نظام وظیفه و بند (ج) ماده 9 قانون کار ، قرارداد کار فرد مشمول با کارفرما قبل از انجام دوره ضرورت و یا بدون کسب معافیت از انجام خدمت وظیفه عمومی باطل محسوب می شود و از قرارداد باطل حقی برای طرفین ایجاد نمی شود ، تا مورد رأی مراجع حل اختلاف کار قرار گیرد. در خاتمه تقاضای رد شکایت شاکی را نموده است.


*رأی هیات تخصصی کار ، بیمه و تامین اجتماعی :


در رابطه با شکایت آقای جعفر بیژنی علیه اداره کل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار مبنی بر ابطال بند 2 بخشنامه شماره 600-9/1/94 که طی قرارداد کار بین افراد مشمول خدمت نظام وظیفه قبل از انجام خدمت سربازی یا معافیت از انجام آن به استناد ماده 62 قانون نظام وظیفه و بند (ج) ماده 9 قانون کار و به استناد بند (ب) ماده 84 رأی به رد شکایت شاکی صادر و اعلام می گردد. رأی صادره ظرف بیست روز از تاریخ صدور توسط رئیس محترم دیوان یا ده نفر از قضات محترم دیوان قابل اعتراض در هیأت عمومی دیوان است.


نبی الله کرمی


رئیس هیات تخصصی کار ، بیمه و تامین اجتماعی


دیوان عدالت اداری

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۳۰
نبی الله کرمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی